SLUTSKATTNING & INVINTRING 13 augusti 2010



Tidigare denna dag tog jag skattlådorna och fulla honungsramar ifrån denna trågkupa, för att förbereda bisamhällena för vintern. Det kan låta tidigt, men i vår trakt har nu bina inga växter att dra någon större volym nektar ifrån. Därför konsumerar de mera honung än vad de drar hem. Ifrån just detta, mitt absolut mest produktiva samhälle, No II, har jag idag tagit sex skattlådor plus att jag reducerat utrymmet i yngelrummet till 13 ramar ifrån 18. Inte att undra över att det blir många bin, som nu inte får rum inne i kupan. Här, liksom längst bak inne i yngelrummet,  kommer de nu att sitta under flera dygn framöver. Men därefter ges utrymme även för dem, när de ska hjälpa till att dra ner all den sockerlösning, 16 kilo BIFOR, ( se hinken vid sidan om kupan ), som ska sättas på om en stund, för att ersätta "stulen" honung och ge dem mat som ska föda dem över vintern. Och när de tömt första hinken ska de få ytterligare en halv pyts,  så att de klarar sig under kommande ca 7 månader framöver.
Hur blev då säsongen? Jo, den resulterade i  ett rekordår.  Tre samhällen gav mig tillsammans 301 kilo !! plus att de dessutom medverkat till att jag nu invintrar totalt sex samhällen.
Vilken sommar!! 
Fyra skattningstillfällen har resulterat i 80 kilo rapshonung, 85 kilo hallon/klöverhonung, 75 kilo klöver/hallonhonung plus slutligen 61 kilo klöver/lindhonung.
En sådan säsong lär nog aldrig jag personligen få uppleva igen. Ifrån stationära bisamhällen, som inte flyttats till/från de växter som för tillfället producerar nektar, som yrkesbiodlarna gör.

Kommentarer
Postat av: Bn

Gratulerar till en bra säsong.

2010-08-20 @ 23:24:44
URL: http://borje.naslunden.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0