NORRAHAMMAR No 35 "SIRIUS"



En gammal sideldad vedkamin av gjutjärn,  som stått i en skola uppe i norra delen av länet, ska bli värmekällla i Kuvösen i stället för det mera moderna golvvärmesystemet.
Ved har vi gott om! Elen är dyr!
Denna kamin har plågats svårt av gravrost, så en del arbete ligger bakom det utseende den nu stoltserar med.
Samt har den numera en insida som består av glasbruksugnslera i stället för originalets eldfasta tegel.
Och att få tag på äkta värmetåligt glimmer, som dess fönster ska bestå av, det var inte lätt.
Trägen vinner, så nu ska kaminen få riktiga glimmerfönster insatta.

Kommentarer
Postat av: Annacarin

Hej. Jag läste i ett gammalt inlägg här att dina tomater inte skulle mogna. Du vet väl att grön tomatmarmelad är supergod? Nu har jag ägg.

2011-06-27 @ 22:16:23
URL: http://Westrahult.dinstudio.se
Postat av: Rolf Olsson

Har själv sett kaminen och kuvösen. Ätit lax och jordgubbar på Johannero. Trevligt att få se hur det ser ut i verkligheten.

2011-06-28 @ 23:06:09
URL: http://landsvag.wordpress.com/
Postat av: Magnus Nilsson

Hej,

Har en liknande kamin Norrahammar No 34. Har plockat isär den och rengjort den men undrar nu lite hur det ska se ut invändigt??? (gjutning, roster)

Hur ser din kamin ut invändigt?

2011-10-16 @ 09:45:03
Postat av: Anonym

Jag har lagt i en eldfast lera i ugnen, sådan de använder i glasbruken.

Roster saknar jag, så jag lägger några kraftiga ekträn i botten, som får agera roster, innan även de brinner upp. Funkar utmärkt.

MEN: du måste se till att taket isoleras ordentligt samt måste kaminen stå minst 60 cm ut ifrån väggen, som dessutom ska ha en mineritskiva på väggen, fastsatt med distansskruvar. Du måste checka med skorstensfejarmästaren, innan du skickar in din bygganmälan.

För köp av leran: checka lokalt med någon murare, var du kan komma över den.

Och så ska du ha glimmerskivor som "fönster" .Har du sådana?

Ring om du vill ha ytterligare tips.

Vi älskar vår kamin! Den avger värme,kan du tro!

Denna modell byggdes 1914 - 1941 och var dimensionerad för fr.a. gamla skolor med en effekt av 40 kbm!

Jim

070 5954467

2011-10-16 @ 17:11:42
Postat av: Håkan

Köpte en likadan nyss.. Nr35.. Var köper jag glimmerskivor/glasen...

Svar: Ska leta upp adressen om någon dag. Är den isolerad? Med vad i så fall ? Originaltegel lär du inte hitta någonstans.
Jim Sundström

2015-07-18 @ 17:16:34
Postat av: Jim Sundström

www.elfa.se

Svar: Jag ska leta vidare men försök via www.elfa.se.Jim
Jim Sundström

2015-07-18 @ 18:16:07
URL: http://johannero.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag köpte mina hos DEWE AGENTURER 08 64 70 902.
[email protected].

Lycka till!

Jim

2015-07-19 @ 16:12:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0