Flytande GULD ! Första slungningen 2011.



Honung flyter ut ur båda slungorna. Efter grovsilning ska han finsilas igenom två andra silar, så det tar sin tid, innan man kan få ner han ( Honungen är maskulin , enligt gamla biodlare. Arbetsbin, somsamlar ihop all nektar för vidare transformering till honung,  är feminina allesamman ) i tappkärlen för vidare bearbetning, innan han ska ut på marknaden till väntande honungsälskare. Själv smakar jag med pekfingret många gånger under dagen. Och den närmaste tiden blir det flytande, obearbetad honung på morgonfilen och i tekoppen. Mums fillibabba!
Tack min vänner. Fortsätt att surra och samla in mera. Nästa slungning, om Herren står mina bivänner bi, ska förhoppningsvis ge vildhallon- och brakvedhonungen för året?
Men det behövs REGN, om inte hallonblomman ska torka .
Omkring den 2-5 juni kommer de första hallonblommorna att slå ut om solen fortsätter att skina och värma, som hon gjort idag. Och så beställer vi därför regn under nätterna,tack.
Jag börjar begripa vad det innebär att vara lantbrukare! Naturen följer man timme för  timme. Dag för dag. Veckovis framöver.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0