Min sommarmiljö som barn.

 
Där den röda byggnaden ligger till vänster i bild var den plats jag tillbringade hela sommarloven på under åren 1940 - 1954 m.u.a. sommaren 1950, när jag var uppe i Åre med min faster Ruth och hennes Gunnar.
Huset är numera ett nybyggt åretruntboende och farbror Gunnars ursprungsbyggnad är flyttad till bakkant av tomten, som förråd och verkstad.
SLÄTE UDD är namnet på just denna udden som tillhör HORSÖ, som i sin tur ägdes av godsherren på STÄFLÖ GODS.
Bilden är tagen ifrån KALLEVIKSUDD, där Fritte och Lisa bodde och över viken mellan "våra" respektive uddar fick vi ro varje morgon för att hämta vatten hos torparparet. Eget vatten fanns alltså inte på Släte udd.
Deras kossor försåg oss med mjölk, som Lisa separerade varje morgon uppe på vinden i torparbostaden.
Och så gott hennes smör var och vilka underbara "drömmar" ( bland många andra goda småkakor hon bakade ) detta smör resulterade i.
Och hennes Bonnost var något alldeles speciell, som man aldrig mera i detta livet, får en chans att njuta av.
Ingnuggad med Frittes konjak, som den var .
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0