STENKNÄCK

"MAMMA! MAMMA! Titta här sitter en förväxt Bofink på fönsterbrädan och den har fått kräfta i näbben".
Så lär jag ha ropat första gången jag såg en STENKNÄCK i mitt liv.
Den är vår största finkfågel och den är långt ifrån allmän.
Med tur får man se den under vintertid men eftersom den häckar här i gatan uppe vid FRIDHEM så tror jag att detta par är bofast?
Detta har varit en bra ornitologisk dag, som började med  att jag fick se en ensam SALSKRAKE på iskanten utanför sovrumsfönstret. Den är minst lika sällsynt här nere och den är en av våra absolut vackraste andfåglar, som håller till uppe i höga nord, när vattnen inte är frusna. Helst sötvatten dessutom. Så Kalmarsunds bräckta vatten går an!

Kommentarer
Postat av: Börje

2012-02-17 @ 18:45:39
Postat av: Börje

Fina fågelbilder! (men alltför många) Less is more.

2012-02-17 @ 18:47:52
Postat av: Anonym

Tack för kommentarerna.

En räcker. "Less is more".



Skämt åsido. Du har helt rätt.

However, min blogg är min dagbok. Den är inte avsedd att vara en reklamsida, och därför, för egen del, kan jag inte spara tillräckligt med bilder vad gäller flygfän.

Jag är helnöjd med dagen, kan du tro!

Att plåta Stenknäck tillhör inte de dagliga gärningarna. Och här fick jag dessutom bild på både hane & hona. Fantastiskt! ( För egne del , alltså .

2012-02-17 @ 19:00:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0