Loppdammen

Namnet på denna damm, som ligger väster om Gamla Navigationssskolan och söder om Krusenstjärnska gården har jag glömt namnet på.
Parken runt den kallas Dammparken och hit går Max skolklass en eftermiddag i veckan för att leka på parkleken, som ligger till vänster om denna bild.
Och dammen var ett av de tre vattenhål jag brukade håva vattenloppor ur för att mata mina akvariefiskar i början av 1950-talet. De andra två, varav den främsta var Skälbydammen. Den tredje låg nordost om Vasaskolan. Den dammen finns numera inte längre kvar.
Jag undrar bara. Cyklar dagens ungdom stan runt för att hitta vatteloppor till sina akvariefiskar månntro? Året runt.  I ur och skur. På snö- , som på isgata ?
Vad hände så med mina firrar?
Jo, den dag jag mönstrade ut till sjöss, tömde Mamma ur dem i vasken.
Och det har jag full förståelse för ! För det var MYCKET arbete med de små liven. Och inte kunde hon steka upp dem till mat heller.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0