BOFINK

Denna satt i morse i Max bigarråträd och skällde på mig med en larv i näbben.
Antagligen har den sitt bo alldeles i närheten , så nu ska jag försöka att lokalisera var det finns?
Bofinken lär var vårt lands näst vanligaste fågel efter Lövsångaren.
Dess läte kan man inte ta miste på. Det liknas vid en höjdhoppare som tar positiv sats och knorren på slutet av strofen är då själva upphoppet.
Lövsångarens strof är liknande men den är hela tiden i nedåtgående skala så dess hopp avtar via ett lopp under ribban i stället.

Kommentarer
Postat av: Anita

Fantastisk beskrivning på läten. Jag förstår precis vad du menar.

2012-06-07 @ 12:30:15
Postat av: Rolf Olsson

Vad du kan! Fattar inte att du kan komma så nära, för jag tror inte att du har så mycket bättre zoom än vad jag har. Men rätta mig om jag har fel.

2012-06-07 @ 18:21:33
URL: http://landsvag.wordpress.com/
Postat av: Jim

Det står CANON ZOOM LENS 5X IS på objektivet. Vad det nu innebär?

Men så måste man ju förstås snacka med de små liven så att de blir nyfikna på att stanna en stund.

Försök!

2012-06-07 @ 18:34:45
URL: http://johannero.blogg.se/
Postat av: Rolf Olsson

OK, får väl försöka snacka med de små liven. Min har 4x men med digital zoom kommer jag upp i 16x men blir lite gryning. Den flyende svanen på min blogg och några bilder till är tagna med 16x.

2012-06-08 @ 14:25:27
URL: http://landsvag.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0