"Narr" - eller "Falsk kantarell"

 
I det vackra väder vi idag har här i Kalmar med omnejd gav jag mig ut på en svamprunda.
 
Några ätliga hittade jag inte.
De kommer efter regnet i förra veckan. Tålamod!
 
Dessa avbildade, s.k. Narr -  eller Falsk kantarell ( Hygrophoropis aurautica ) hittade jag men de fick stå kvar.
Dess lameller eller åsar under hatten är inte grenlika till att börja med. Så som de är hos den vanliga, gula kantarellen.
Och lamellerna slutar ganska snabbt uppe på foten. Det gör de inte hos den gula.
Slutligen är det mera rött i det gula på denna Narrkantarell.
 
Se f.ö. www.nrm.se och gå in på Naturhistoriska Muséets Svampbok.
Vid tveksamher kontakta deras jourhavande biolog.
En kanonsite där man får svar inom 24 h.
Duktigt folk!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0