Centralstationen i PORTO

 
I denna, idag, vackra och totalrenoverade , järnvägsstation kan man numera studera historia och gammalt, portugisiskt vardagsliv återgivet på fantastiska porslinsmålade kakelplattor och fresker i taket.
Mitt personliga minne av denna station är mindre angenämt.
 
 
Jag tvingades att fly Portugal ifrån den tillbaka i mars 1975. Jag tror det var runt 10-11 mars, soligt men svalt ! , när marinen började att slåss med flyget om makten nere i Lisboa ,efter den oblodiga "Nejlikornas revolution 1974" , när revolutionen efter Salazar bröt ut.
 
Jag tog tåget till norra gränsen men när jag kom dit var gränsen till Spanien stängd och militär lade beslag på mitt pass direkt vid tåget.
I bara blazer och portfölj ( jag skulle besöka Porto under dagen endast, så alla mina tillhörigheter var kvar nere i Lisboa på Hotel Tivoli tog jag en taxi ner till en strandby, där jag hittade ett sommarpensionat, som blev min första övernattning ,utan vatten och/eller värme , där nere.
Jag vågade bara inte ta risken att stanna uppe i gränsbyn med alla dess militärer.
 
Dag två tillbaka till gränsstationen Valenca do Minho där jag köpte in mig på en pousada, som heter Pousada Sao Teotónio. Pousada är portugisiska motsvarigheten till Parador i Spanien ( se Google ) där man omvandlat gamla historiska slott eller andra förnäma byggnader till de lyxhotell, de numera är.
Jag köpte dessutom en ylletröja och långkallingar, som nog räddade livet på mig i vårkylan ?
 
Som tur var hade jag alltid gott om cash i ett pengabälte runt kaggen när och vart jag än reste på den tiden. "You never know...".
Efter två nätter där fick de utlänningar som de hade tagit passen ifrån dem tillbaka och vi ( ca 10-12 stycken bara ) promenerade i rad över den järnvägsbro som förbinder Portugal med Spanien högt över gränsfloden Minhao.
Där stod en taxi och väntade på mig eftersom vår agent, Kalle Wörmer i Madrid hela tiden varit i kontakt med Gunnel och bokat taxin f.v.b. Santiago de Compostela där dess ännu lyxigare Parador väntade med varmt vatten och en skön bädd. Se via Google . Parador de Santiago - Hostal dos Reis Católogicos.
Flyg direkt hem via Madrid.
Alla mina grejor nere på Tivoli fixade så vår agent där nere hem åt mig så allt kom på plats så småningom.
Men kul var det INTE!
Bye! Bye!
De var tider det!
Och ändå : jag älskar Portugal och dess männinskor. Och inte minst dess mat !
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0