Linnéuniversitetet i Kalmar

 
Igår kväll var jag tillsammans med 300 + andra åhörare i Kalmarsalen för att lyssna på den presentation som gjordes av den framtida placeringen av LNU i Kalmar, som kommer att bli Ölandshamnen i anslutning till nuvarande SJÖFARTSHÖGSKOLA.
Medelåldern på oss åhörare var säkert 65 plus ??? Konservativ, med andra ord.
 
Jag hade hoppats att få ta del av en förklaring tilll varför BROFÄSTET ( även kallat Kalmar Nyckel, Kroppkakan eller Teleskolan ) inte duger som utbildningsanstalt och administrationsfäste längre.
Någon sådan gavs dessvärre inte utan nu ska  kapitalet styra sossarnas framtida satsning.
 
Intressant att konstatera hur pengarnas inflytande över makten ändrats igenom åren. Och i total, fullständig och komplett ( tautologi skulle Ada Olsson ha sagt ) brist på allt vad politisk opposition heter i denna ankdamm, blir det som Johan Persson ( S ) vill.
Och med den raka och 100 %-iga uppbackning han har av VD:n för IKEA AB, Thomas Carlzon, tillsammans med Linnéuniverstitets rektor, Stephen Hwang,  blir det omöjligt för någon att rubba på de planer S har att låta utarbeta Detaljplanen gällande Ölandshamnen under 2013.
 
Jag vill själv inte ta ställning till hur det kommer att bli, förrän jag tagit del av den planen.
Det bör finnas expertis som begriper detta bättre än jag.
 
SJÖFARTSHÖGSKOLAN blev ju bra så nära inpå som 2003  - i mitt tycke - så varför inte???
Om nu BROFÄSTET ska rivas finns inget annat alternativ.
 
Det viktigate av allt: FREDRIKSSKANS- alternativet är nu lagt åt sidan  !
 
Å andra sidan: Man ska aldrig ropa HEJ...
Innan KK fått OK på att bygga i hamnområdet. Så de´så !
 
PS. Efter att ha läst igenom Protokoll ifrån 2009-12-21; Se www.kalmar.se; och ha studerat namnen på de närvarande politikerna under det möte Protokollet gäller har jag full förståelse för att Johan Persson nu vill att något måste hända.
Paragraf 177 behandlar de alternativ som gällde för LNU´s placering och det var endast ett parti som reserverade sig till förmån för BROFÄSTET.
Fy f-n för politiker, säger jag bara. 
Kappvändare, dåliga rådgivare och r-vslickare omgav sig redan Erik XIV med. Och många både före och efter honom.
Hoppas bara att Julbordet 2009 var gott för så många "politiker" som deltog under detta möte ställde säkert inte upp för något annat.
 
http://www.kalmar.se/Kalmar%20kommun/Demokrati/Politik/KF/kommunfullmaktiges_protokoll/2009/Kf091221.pdf
 

Kommentarer
Postat av: Annacarin

Ja, se där var vi ju inte alls överens!! Jag vill också veta varför Teleskolan ( kallar jag det för ) inte duger. De sa bara att hamnen var bättre, men inte vad som fattades i Tallhagen. Att börja bygga på en plats som redan från början begränsas geografiskt är dumt. Rektor Hwangs svar på frågan vad som skulle hända om de blev trångbodda var ju idiotiskt - "Jag hoppas att kommunen ordnar det". Vad innebär det? Ska de fylla ut hela hamnbassängen?
I Barometern tidigare och igårkväll pratades om att det var viktigt med ett stadsnära universitet och inte något som låg ute på vischan. Sedan när blev Getingen en förstad? Det var kanske det på 1850-talet, men knappast nu. Dessutom talades hela tiden om "Universitetes etablering". Det är väl ingen som har motsatts sig det NÄR DET SKEDDE?!! Nu handlar det om LOKALISERING och inget annat.
Skulle kunna skriva en uppsats om detta,men fick ju tyvärr inte chansen att öppna truten i går kväll. Kanske tur det....

Svar: Ja du, Annacarin. Det som sker det sker...Pengar och dess värde finns inte längre.
Jim Sundström

2012-09-07 @ 15:16:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0