PORTVINSFIRMOR en masse

 
Medan övriga medresenärer var inne i Katedralen passade jag på att skjuta lite foton över dessa vinfirmor, som alla ligger innaför "Cais de Gaia " på Douros södra strand mittöver Porto, där jag nu står.
Den lagringskapacitet alla magasin och lagringslokaler representerar, såväl ovan som i och under berget är obegripligt stor.
Och hur kommer det sig att alla - nästan alla - de stora märkena bär engelska namn?
COCKBURN, GRAHAM, FONSECA ( undantag), OFFLEY,  BURMESTER ( tyskt?), SANDEMAN,  OFFLEY ?
 
Bara ett av de bästa märkena, FERRIERA är ju faktiskt portugisiskt.
 
Jo, portugisen Svensson, dricker inte själv portvin. Han och hon håller sig till sina röda och/eller vita bordsviner. Och : de är också UTMÄRKT goda.
 
Portvin var, och är, engelsmännens egendom ifrån ursprunget med ett jätteundantag: NORGE!
Och inte ser jag ett enda norskt namn bland alla portvinsproducenter man här kan skönja.
NORGE?
Jo, tillbaka i modern historia, när portugiserna slutade att resa ända till New Foundland för att fiska torsk
( bacalahau är portugisisk nationalrätt än idag , som baseras på torsk i alla dess former och tillagningsätt).
köpte man stora volymer "klippfisk" ( vår torkade sej eller torsk innan den blev lutfisk hos oss ) ifrån Norge.
Portugal hade redan på den tiden - vi talar 1930 -60/70-talet - ont om valuta och då bytte man med att betala klippfisken med portvin.
När jag sedemera i slutet av 1960-talet började besöka på fiskmjölsindustrin i Norge kunde man inte få in annat än portvin i barerna runt om i Norge under vardagar!
Det minns säkerligen inte många i ex.vis oljelandet Stavanger idag, eller hur?
Hur många har inte ersatt portvinet med en wirre eller en Absolut där, undrar jag?

Kommentarer
Postat av: Rolf Olsson

Trevliga bilder som du delar med dig. Portogal är ett land som jag ännu inte varit i. Som du beskriver det är det nog värt ett besök.

Svar: Ja, detta land ska du definitivt se till att besöka. De har underbara små "Quinta" som är privata vingårdar med egna B&B. Följ bara bloggen så kommer du att få exempel på sådana.
Jim Sundström

2012-09-26 @ 13:13:31
URL: http://landsvag.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0