Också ett jubileum ...

 
... i år påbörjar jag mitt tionde år som biodlare och detta är vad jag möttes av idag.
Dessa är de två sidorna av en och samma ram och dessa bin är alla stendöda trots att de omges av rikligt med socker, under de vita cellerna.
De ser levande ut ,men de är har all gått till de sälla jaktmarkerna.
Orsaken, bakom deras död, vet jag inte, men de har, som synes, inte dött av svält.
Och det var gott om socker kvar i alla samhällen trots den långa vintern och de kyliga frostnätter vi nu haft under lång tid.
Inget år tidigare har jag nånsin haft denna våröppning av mina bisamhällen .
Kanske någon gång måste vara den första?
Nu ska jag intervjua gamla, erfarna biodlare för att , om möjligt, få en förklaring till denna bidöd, som drabbat nästan 50 % av mina samhällen.

Kommentarer
Postat av: Annacarin

En god vän i Ålem drabbades av samma sak i fjol. Jag frågade på din klubb vad det kunde vara, men inget kunde appliceras på hans samhällen. Han gav i alla fall upp efter det. Synd, men det sved nog att förlora alla samhällena.

2013-04-06 @ 18:54:53
Postat av: Jim Sundström

Tack för tipset!
Jag återkommer om/när jag får en förklaring bakom på problemet.
Du har det lättare med din utegångsfår. DE lär inte frysa ihjäl i första taget?

2013-04-06 @ 21:07:49
URL: http://johannero.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0