FLÄDERBLOMSAFT eller HYLLESAFT

 
Ska det bli när Gunnel är klar med behandlingen av dessa blomställningar.
 
Recept:
50 blomklasar varvas med citronskivor ifrån 5 citroner.
Kokas 2 1/2 liter vatten tillsammans med 2 1/2 kg socker plus 50 gram citronsyra.
Det kokta hälls över blommor och citroner samt rör man därefter, då och då.
Sila.
Blanda med en god gin.
Svalkande !
Och NYTTIGT!
Visserligen utan kinin * men jag garanterar, att den som dricker gin med fläder heller inte får några myggtransmitterade sjukdomar som malaria. Åtminstone inte i Sverige.
Den garantin kan man inte ge för andra drycker. Eller ???
 
Se f.ö. www.foodfacts.com.
 
Click :    QUININE, "INGREDIENT INFORMATION".
Gå vidare på CHLOROQUINE. Boehringer Mannheim.
Vidare till www. roche-applied-science.com.
 
Här kan man finna  källan till kininderivatet i SCHWEPPE´ s TONIC WATER , CHLOROQUINE.
 
Utan det späet, skulle inte engelsmännen ha haft tillgång till sina Commonwealths med G & T, som sin dagliga medicin !
Emot just MALARIA.
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: ANITA

Bos sommar drink är gin, fläder, campari och grapetonik.
Nu funkar min dator igen och i morgon funkar nog jag också.Gipset ska av, vilket jag ser framemot.
Så otroligt många och vackra blommor ni har på tomten. Hälsa. MVH Anita och Bo

2013-06-30 @ 16:27:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0