APISTAN-remsor i I :an. VARROA CONTROL

 
Jag gav trågkupa No 1 tre remsor idag. Längst bak i tråget finns bara sockerramar och där lär inga varroakvalster gå så jag koncenterar mig på de ramar som är i anslutning till yngelramarna.
APISTAN är ett skydd mot varroa, som är ett elakt kvalster ( Varroa destructor ) som äter upp och/eller skadar bilarverna i sina celler.
 
Ungdrottningen väntar jag med att märka till våren, då hon ska få en grön dibbidutt på sin ryggsköld.
Hon har ju nyligen ( i juli ) krupit ut i samband med ett stilla byte .
Och hon har redan lagt gott om ägg, så detta ser mycket bra ut.
Nu väntar den slutliga invintringen om 8 veckor, när APISTAN-remsorna ska tas ut igen för att destrueras.
 
These three APISTAN strips were added today. In the end of the tray ( 17 frames all in all ) there are just sugar frames so I do concentrate the varroa control to those frames with brood and/or being close to such frames.
APISTAN is a slow release polymer strip used as a control remedy against Varroa destructor, which is parasitic mite harming the bee brood of honey bees.
The young queen in this hive will be marked early forthcoming spring and then she will be marked with a green color on her back shield.
She is already busy laying plenty of eggs so this hive looks very strong and promising right now.Plenty of bees and plenty with eggs and brood. 
The final preparation before winter season takes over will be done 8 weeks from now when the APISTAN strips will be removed and disposed of.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0