LILLE JULAFTON 2014

Struvorna är färdig bakade och nu väntar närmast "Öppet Hus" i 75:an på Norra Lång klockan 17.30. "SKATTJAKTEN" är förberedd inför Julaftons morgon och då får Jossan, Ubbe & Max jobb att hitta sina lappar, som nu är väl dolda runt om i Stugan. Ubbe har kokat julskinkan och revbenen i egenskap av den elektriska yrkeskock han är. Gunnel har kokat grisfötterna ( de är de enda jag är helt ensam om att avnjuta ) och sillinläggningar, laxalternativen , Janzon, vitkålsallad och allt annat gott inför morgondagens julbord är förberett. Vörtbrödet inhandlades på Fiesta efter Lisa´s rekommendation, så blir det inte till belåtenhet har vi någon att skylla på. Utomhustemperaturen är 7 grader så någon snö är inte att förvänta sig här nere i "södern". GOD JUL alla bloggbesökare !

Kommentarer
Postat av: Ljuvliga Drömmar

Åh struvor!! Det hade jag hel glömt bort att göra iår!

Önskar dig en fin jul! :)

Svar: Ännu inte för sent. KÖR!!!Tack detsamma vad gäller julen i övrigt. Skulle vara trevligt att veta vem du är, så ...
Jim Sundström

2014-12-23 @ 10:25:34
URL: http://ljuvligadrommar.blogg.se/
Postat av: Bengt

Låter underbart, ideen om grisfötterna måste ha Ni ha fått från Vallåkra-bygden

Svar: Nej! Vi vill ha dem rentvättade, skållade och rosafärgade = röd/vitt. De ni har där nere i myllan är ju rödblå = svartfötter. Illaluktande sådana.
Jim Sundström

2014-12-23 @ 14:25:48
Postat av: Anonym

Låter underbart, ideen om grisfötterna måste ha Ni ha fått från Vallåkra-bygden

Svar: När min Mamma kom till Kalmar ifrån Kivik under 1900-talets första decennium fick hon en tjänst inom KLS = Kalmar Läns Slakterier. Strax före jul runt 1918, stod hon som biträde vid disken på Storgatan i Kalmar, när en av hennes kollegor fick en liten parvel som kund : " ja vill ha nattatattar för en tolvskilling, säger mamma " . Vad vill du ha , säger kollegan? " Nattatattar " säger parveln och håller upp 25-öringen.Min egen mamma, Vivi, som åhört konversationen, bryter in : " Säger du kanske Nassetassar ? ".
Ja!!!! Jag vill ha mina nattatattar ".

Så jag är uppfödd på nassetassar i samband med julen trots att knorren har mera kött att bjuda på mellan sina leder.
Förstår du ???
Jim Sundström

2014-12-23 @ 14:43:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0