ALOHA

En doftrik, vacker ros vars namn, ALOHA , är ett Hawaiianskt ord med många betydelser : HELLO ! GOODBYE ! LOVE! Det närmaste jag själv sett av Hawaii är när vi tvingades lämpa av en phillippinare till Coast Guard på redden just utanför Honolulu 1958. Han var en mäss-Kalle, som skulle döda skepparen på det fartyg jag var påmönstrad, MS TRAVANCORE ; ett fartyg inom Broström-koncernen, som var en "uteseglare" d.v.s. inte besökte svenska hamnar. Hon seglade mellan USA och Fjärran Östern och jag både på- och avmönstrade henne i New York. Fantastisk tid som 17-18 åring. Tuffa bud men lärorika. Och fillippinare har jag än idag respekt för. Liksom phillippinskor. De är EMOTIONELLA! Och rosen, ALOHA , hon är skön!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0