HÄGG; Prunus padus. HACKBERRY tree.

På tomten till det hus , där jag växte upp i Kalmar hade vi ett högt häggträd som doftade helt sagolikt varje år vid denna tid. Och då fick jag lära mig att den naturvackraste period under hela året var de dagar som sammanföll "mellan hägg och syrén" . Och nog stämmer det. Den svenska våren vill ingen vara förutan. På den tid jag reste globalt och ofta, vägrade jag att resa någonstans mellan 15 maj och den sista juni. Å andra sidan finns det ingenstans i världen där oktober är mera färgstark än i nordöstra hörnet av USA, med Hampshire och andra stater där uppe och större delarna av Canada.

Kommentarer
Postat av: Erland Levi

Jag är förtjust över att se dina vackra naturbilder och är väl lite avundsjuk på hur vackert du måste ha det ute på landet. Även om jag själv valt att inte skaffa något sådant naturställe.
Besökte för några dagar sedan Nijo-jo (Nijo Castle)i Kyoto och där doftade våldsamt längs den stora gatan utanför av hägg tack vara en lång häck.

Svar: Tack för snälla ord. Ja, häggen doftar något alldeles fantastiskt skönt.
Jim Sundström

2015-05-11 @ 07:36:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0