NATTETATTAR

När min Mamma , som ung tonåring kom till Kalmar ifrån sitt barndomshem i Kivik,  fick hon tjänst som biträde i Kalmar Läns Slakteriers butik på Storgatan.
Strax före jul kom en liten knatte fram och han vill ha " nattetattar " för en tolvskilling ( = 25 öre på den tiden ) han räckte fram.
Mamma´s kollegor kunde inte för sina liv begripa vad gossen ville ha.
Mamma, som den skånska hon var, gick fram till juniorkunden och frågade om det var " NASSETASSAR " han vill ha ?
JA !!!  Här blev det träff mitt i prick.
 
På vårt julbord har vi alltid haft denna delikatess men numera är jag ensam om att njuta av dem så i år får jag vara ensam om hustruns tillagning.
Nu ska denna , kluvna fot, inköpt på VÄSTERSLÄT´s GÅRDSBUTIK , sjuda tillsammans med kryddpeppar och vitpeppar, de närmaste timmarna, tills benen lossnar.
Därefter ska de aladåberas och om några dagar ska de avsmakas !
Mmmmm...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0