KHAL med ANNEXEN

 
Denna bild har sändningsdatum 30.4.50 så den är nog högaktuell för kortets tillkomst.
Barackerna , tre stycken, har uppförts längs STRANDGATAN på den tomma plan som funnits väster om den västra flygeln på KHAL. Ursprungsbyggnaden har blivit för liten nu när fyrtiotalisterna ska börja sin högskolekarriär; därav barackbehovet.
Jag började själv i det annex som ligger närmast STRANDGATAN år 1951 och har en kopia kvar av det skolfoto, som togs varje år.   Vissa namn kommer jag ihåg, men inte alla.
Vår klassföreståndare, MÄRTA SCHULTZ, " SCHULTZAN", glömmer vi som haft henne som lärare, aldrig! Hård, krävande men rättvis. Vi hade henne i svenska modersmålet och senare i tyska.
LINDÖSKOLAN i bakgrunden, var min allra första skola och den byggdes upp på NORRA UTMARKEN år 1945. Eftersom jag bodde på Jutegatan 23 ( trevåningshuset närmast LINDÖSKOLAN ) hade jag nära gångavstånd till båda skolorna.
Denna s.k. "utmark" är nu ett minne blott. ARKITEKTGATAN är nu påbörjad . Det hus vi ser här bakom LINDÖSKOLAN och hitom NORRA KOLONIN var nybyggt ca 1946 av stationsmästare Östberg. Vår dåvarande stadsarkitekt,  NILS CARLGREN, som ritade LINDÖSKOLAN byggde sitt eget hus på samma gata i början av 1950-talet. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0