STADSHOTELLET i Kalmar

 
Det översta kortet är stämplat 31.12.1907. Det undre är en handkolorerad kopia av det övre, originalet.
 
STADSHOTELLET var färdigbyggt i denna versionen 1906 men det invigdes först 1907.
Tomten det är byggt på har haft flera hotellbyggnader sedan 1819 och ett otal källarmästare genom åren.
 
Min första arbetsplats ,där unga fru Malmborg anställde mig som piccolo för sommarferien 1955.
 
Det tog oss i familjen många år därefter att någonsin besöka en hotellrestaurang. Jag visste ju hur det såg ut i köksregionen , som delades med andra intressenter i form av feta väl gödda råttor. Och diskpersonalen tillhörde inte samhällets toppar ...
 
Denna sommar 1955 , höll KNÄPP- UPP REVYN till i ett jättetält nere på Gamla Idrottsplan och hela artisteriet var inbokat på STADSHOTELLET.
Povel Ramel, Martin Ljung, Gunwer Bergkvist, Brita Borg etc. alla var de stamgäster här .
Martin och Gunwer tillbringade dagarna ute på Kalmar Golfklubb och jag hade äran och förmånen att få bära deras golfutrustning till och från Martin´s JAGGA.
 
En annan väl känd gäst var Sven X-et Erixson, konstnären, som alltid bodde här, när han hade vägarna förbi Kalmar.
Många, många minnen ifrån just den sommaren!  Ljusa som mindre ljusa.   LÄRORIKT !!!
Och en bra anställning vad gällde dricksintäkter !  Damerna var alltid de mest frikostiga. ABSOLUT .
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0