INVINTRING i september !

 
Idag har jag invintrat mina bin för sista gången.
Och aldrig tidigare under de år jag haft bin, sedan 2003, har jag invintrat dem så sent som i år. Tack vare den extremt varma augusti månad vi haft. Och fortfarande har vi varmt och soligt.
6 grader i morse var svalt men nu är det 24,5 i skuggan för de som vill tillbringa tillvaron i den ?
 
Nu har varje samhälle just fått en hink med 60 %-ig sockerlösning i en första giva och dessutom har de gott om honung, oslungad , i sina lådor. Och draget fortsätter om än mera sparsamt nu. 
Allt ser bra ut och drottningarna lägger fortfarande ägg, om än sparsamt.
 
Den nya generationen att ta hand om samhällena under vintern och vårynglet så småningom, finns på plats!
 
Varroaskydd är på plats och remsorna ska tas bort om 8 veckor.
Sedan är det VINTER och bina klarar sig själva fram till dess att drottningarna börjar att ägg igen i februari, mars.
Allt beroende på hur vintern blir.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Lite vemodigt, nej mycket. Var ska vi nu köpa honung?😪

Svar: Min köpare kommer säkert att få honung han vill sälja. Stannar kvar som mentor. Förstås. Bara hör av er ! Men inga flera returburkar,tack.
Jim Sundström

2016-09-06 @ 17:34:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0