SURBLAD



Hustrun sitter med sitt korsord.
Frågan kommer:   "SURBLAD"??

Jag sitter och idisslar en del av gårdagens fantastiska svampskörd i form av smörstekta
Karl Johans-svampskivor , ca 0,5 cm tjocka, behandlade med salt & svartpeppar, när frågan kommer:

SURBLAD???


OK, jag skulle kunnat förvänta mig frågan: " Surgubbe" eller snarare " Surk-k" , ´men jag var inte förberedd. Faktiskt inte!
Så jag svarar spontant. " ÄNGSSYRA".

Och det blev  RÄTT!

ÄNGSYRA = Rumex Acetósa.


Så den människa som sitter inhägnad i sitt eget lugn och harmoni, bör alltid vara förberedd: 

Svaret är : "ÄNGSSYRA!!!" Sen kan det betyda Surgubbe, Surskunk, Surk-k eller vad f-n som helst.
Men förlita er alltid till det latinska namnet: Rumex Acetósa.
Då blir det rätt.

Rumex Erectus är så man känner sig.
Ännu i alla fall. Tiderna kommer att förändras även med det ståndet...
Då återgår jag till det ädla, d.v.s. , kyrkans stånd!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0