VASASKOLAN



Här är en väl känd skolgård för många kalmarbor: VASASKOLAN.

Yngsta barnbarnet, Max , har i måndags påbörjat sin inskolning till 0:an i denna vackra, anrika skola.

Skolan blev under 1912 föremål för en arkitekttävling.
Vinnaren som utsågs 1913 Carl Åkerblad, fick aldrig officielltsätta sitt namn på skolans design.
Kalmars förste stadsarkitekt J. Fred Olson ville sätta sin egen prägel på skapelsen. Han ändrade här och han ändrade där. Resultatet blev en bra skola under alla omständigheter.
Den byggdes åren därefter och den invigdes inte förrän 1 oktober 1917. Källa : Per Jarlbo "Gatunamn i Kalmar". TROTS att det står 1915 på gaveln till den äldsta delen av skolan. Vilket år är det som gäller?
Förmodligen var det 1917 den större skolbyggnadsdelen kom till?
På gaveln bakom gungorna - toppfönstret där- bodde 1944 min, vaktmästare Gunnar Österström och hans hustru, Faster Ruth.
Mitt första julminne är faktiskt ifrån den lilla lägenheten , där vi 1944 firande julafton.
Jag kan aldrig glömma det arbete de andra männen i familjegemenskapen hade, för att till lägenhetten få upp o ner min äldste Farbror, Ernst, som var gravt CP-skadad. Trappan var trång!
Farbror Gunnar blev året efter den förste vaktmästaren på Lindöskolan, vars tillkomst var just 1945; arkitekt till den då splitternya skolan, var dåvarande stadsarkitekt, Nils Carlgren, men det är en helt annan historia.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0