SLUTSKATTNING 2012

 
Säsongens sista honugsskattning har gjorts idag i samband med invintringen.
Den gav något mera än jag hade trott.
De senaste veckorna har tydligen inte gett någon honung alls till de små liven, som tvingats leva av den honung de dragit in under första halvan av juli.
Vad detta beror på vet jag inte, men de har inte haft någon lind att dra ifrån detta år p.g.a. tidigare torka under försäsongen. "Linden ska stå med fötterna i vatten", sa di gamle biodlarna. Annars ger den ingen nektar trots att den blommar.
Och vitklövern har inte haft den värme den kräver för att släppa nektarn ifrån sig.
Mitt bästa samhälle, No V,  hade dessutom blivit viselöst, så där måste jag sätt in en ny drottning i morgon för det har en stor mängd bin att försörja. Utan drottning dör de och någon ny kan de inte själva dra fram så här sent på säsongen, när drönarna har avlivats ( av dem själva ).
Måndag den 20:e augusti blir det så slutslungning, av denna slutskörd, för min del.
Slutligen ska jag dela upp de fyra BIFOR-hinkar som är kvar ,så snart de dragit ner de hinkar de just nu fått sig tilldelade.
Sedan tar jag semester!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0