Jutegatan 23 & Jutebron




Min barndoms miljö.
I detta hus föddes jag och bodde till dess att jag flyttade ifrån Kalmar 1957.
Mina föräldrar flyttade in, som nygifta, 1937 och de bodde här permanent till dess att de lämnade jordelivet 1993 resp. 1994.
Vid Jutebron tillbringade jag timmar, dagar och veckor med att meta abborre som barn.
Och på den frusna Jutekanalen åkte jag skridskor på vintrarna, innan det blev dags att "bingla", = jumpa på isflak, framåt våren , när isen bröt upp.
I fonden, delvis skymd av björkarna, som under min barndom ännu inte vuxit upp,  ligger Lindöskolan, som blev min första skola och den invigdes 1945.
Arkitekt : Nils Carlgren, stadsarkitekt i Kalmar vid den tiden.
Och på Lindö, till höger i bild, lekte vi indianer och vita . Och här låg min farbror Gunnars motorbåt upplagd under vinterhalvåret.
Vilken barndomsmiljö vi hade !

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej! Detta kommer att lata jattekonstigt. Jag ar hjarnforskare och valdigt vetenskaplig men det ar nagot som lange forbluffat mig med detta hus. Min mamma bor i den lagenheten pa bottenvaningen som har en balkong/veranda. Vet du om det nagon gang bott en familj dar, dar pappan hade mustasch och garna kladde sig fint? Jag kande pa nagot vis en narvaro av en sadan man vid matbordet nar vi at, hela tiden. Konstigt, ja jag vet.

Halsningar

Jenny Ekberg, Brisbane, Australien.

2012-01-29 @ 12:06:06
Postat av: Jim Sundström

1. Hur har du hittat min blogg???

2. Jag är född och uppvuxen i detta hus där mina föräldrar bodde 1937 - 1994.

Vilka år avser du ?

Jag kan tänka mig att du avser Erik Berg, som ägde huset på 1950-talet och samtidigt var ägare till Hotell Continental på Larmgatan.

Maila mig så ska vi nog reda ut denna fråga.

[email protected]

M.v.h.



PS. Har vattnet sjunkit i Brisbane vid detta laget?



Jim

2012-01-29 @ 17:51:40
URL: http://johannero.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0