KOPPARÖDLA ; Anguis fragilis. Copper lizard

 
När jag skulle lyfta upp en sten, som varit ivägen för min gräsklippare såg jag denna KOPPARÖDLA; kopparfärgad på ryggen och svartblå på undersidan.
 
Som barn kallade vi den Kopparorm eller Ormslå men dessa namn är helt förlegade.
Detta är en ödla även om den saknar ben men den har å andra sidan ögonlock ,vilket ingen orm har.
Den kan alltså blinka.
 
" Blinka lilla ödla där ..."
 
Den kan bli upp till 30 år i vilt tillstånd och upp emot 50 cm lång. Den föder levande ungar nu i augusti-september och de kryper ut ur sina äggskinn , som hänger med, till dess att de kryper ut själva
Man ska aldrig försöka ta tag i en Kopparödla för då kan den kasta av sig stjärten, som försvar för att snabbt kunna komma undan.
Det var jag med om som barn. Snopet, va?
 
Likadant gör f.ö. krabban, om man tar tag i en av dess klor under vattnet.
Första gången jag dök uppe på Orust, lärde jag mig det, när jag skulle ta ut krabbor under stenar, när de låg och viftade med klorna.
Det var ingen höjdare att komma upp till ytan med bara klor i kassen. Skäms !!!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0