BIDROTTNING

 
Denna ungdrottning hittade jag idag i samhälle No VIII, där hon tillkommit via s.k. "stilla byte".
Av en eller annan anledning dog den gamla, som inte var äldre än just ett år och bina har själva matat upp en utvald cell för att skapa hennes ersättare.
Nu återstår det att se om denna ungmö ska bli lika effektiv som hennes mor och dessförinnnan hennes mormor varit i sina liv.
Mormor blev nästa 4 år, innan hon självmant lämnade in ( alltså gick hon inte ut i en svärm ) och hon var den mest produktiva bidrottning jag haft under mina 10 år som biodlare.  Både vad gäller det antal bin hon producerade som de flera hundra kilon honung, hennes samhälle gav. 
I år . 2013, märks drottningarna röda och här är hon  nu helt nymärkt, innan hon släpps ner i sitt yngelrum igen.
Hon gick på en ram i det övre av två yngelrum, ett tioramars lågnormal. Hennes undre yngelrum består av tio ramar med Svea-mått.
Nästa gång jag plockar igenom detta samhälle, hoppas jag hitta massor av ägg och yngel, som ska stå för kommande generationer honungsbin.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0