VINTERN VACKLAR!



Och VÅREN är på väg! Dessa rensningsfläckar i snön är ett underbart vårtecken: A/ bina i detta samhälle har övervintrat och är nu ute för att tömma tarmen efter många, många dagars kyla under denna extremt kalla vinter. B/ Jag var lite skeptisk till att just detta av mina 9 övervintrande samhällen, hade klarat sig, men nu ser jag att det har det gjort.  Skönt!
Snötäcket på kuptaket kommer att smälta bort under dagen för framåt eftermiddagen kommer det att bli fullt surr här i luften när solen värmer som bäst.
Och eftersom kylan säkerligen kommer tillbaka - vi har hela mars månad framför oss- så ska mina egna filtar läggas in i överlådan nu under måndagen den 1 mars.
Inte för att skydda bina. De klarar sig. Men drottningen börjar snart att producera ägg och larver och yngel är känsliga för avkylning, så de kan behöva lite extraskydd.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0