VILDBIN som övervintrar



Toby Hillmalm, en biodlarekollega, har idag visat mig något jag aldrig tidigare har upplevt: ett vildbisamhälle som försöker att övervintra under en asprot. Om det ska lyckas är högst osäkert. Allt beroende på hur starkt det är d.v.s. hur många bin det består av, samt hur djupt ner i marken deras vaxkakor har kunnat byggas .
Samt, givetvis, hur mycket honung de hann att samla på sig, innan kylan kom. I natt kom säsongens första snö, som man kan se på två av bilderna. Det har varit många minusgrader under flera tidigare nätter. Och trots detta kunde vi se vaktbin i mynningen av vaxkakorna högst upp under roten.
Något djur, spillkråka, eller?, har redan försökt att ta sig in i samhället kunde vi konstatera efter att ha sett de upprivna vaxkakorna höär i mynningen.
Jag vill nog inte var beredd att slå vad om ifall detta samhälle ska klara sig fram över våren 2011. Men ni kan ge er den på att jag ska besöka platsen ifråga någon solig dag under mars månad kommande vår!
LYCKA TILL!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0