Nostalgibesök



Somrarna 1941 - 1954 ( utom 1950 då vi bodde i Åre ), tillbringade jag här på Släte udd, Horsö.
I viken över sandbottnen på den övre bilden lärde jag mig simma utan korkbälte 1945. Då var det en ren sandbotten. Nu finns bara sandfläckar kvar, som synes.
Vid vassudden i den nedre bilden låg vår båtbrygga där motorbåten parkerades,  när vi tuffat ut ifrån Lindöbryggan nedanför Lindöskolan till vårt paradis på jorden.
Platsen för bryggan döptes till "HOKKLABASSÄGEN". Jag har en kusin, Alf, som en dag fick spelet, när han stod uppe på backen. Han sprang så fort han kunde rakt ner till bryggan och med sin stationära kudde under ena armen, hoppade han rakt ut i vattnet. Innan han kom i vattnet ropade han HOKKLA!!! ( Han skulle säga HOPPLA men kunde inte tala rent. Än mindre kunde han simma. Tack vare kudden flöt han upp och någon i familjen kunde fiska upp honom till det torra igen.
Sådant kallas "nostalgiminnen".

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0