BLÅMESEN: min favorit



Alla våra småfåglar är vackra på sitt sätt. 
Blåmesen är nog i alla fall min absoluta favorit. Tuff till tusen är den dessutom.
Jag började tidigt att "fröa" våra pippiar ute på Johannero och har man väl börjat måste man fortsätta att mata dem. Så nu är de inne på tredje säcken ( à 20 kg!) solrosfrön och dessutom har de fått en säck hampfrön plus ett stort antal talgbollar. Utöver kokosnötter som jag delar och hänger upp så att de själva får picka i sig den goda kopran inne i skalen.Vi får riklig utdelning framåt våren, när alla fågelholkar ska bebyggas. De arter vi har ständiga besök av är: blåmes, talgoxe, pilfink, gråsparv, gulsparv, entita, större hackspett samt nötväcka.
Dessvärre har jag inte upptäckt någon domherre trots att jag hör deras speciella läte runt omkring i ekarna.
Ingen stenknäck eller stjärtmes har heller visat sig denna vinter. De kommer framöver?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0