Donauparkering



Nu har vi anlänt vår första stopp-plats under resans gång: VIDIN, Bulgarien.
Det visade sig senare, att denna parkeringsplats är typisk för hur vi lade till på andra håll, så det gäller att vara nykter, när man går på och av fartyget.  Landgången kunde vara både brant och hal.
VIDIN är en gammal historisk stad uppe i nordöstra hörnet av Bulgarien och dess gränsläge nere vid Donau har gjort att staden, som en gång tillhörde romarna, under århundranden varit föremål för krig och förstörelse.
Liten stad med ca 60000 innevånare.
Mest kända turistmål är dess masuleumliknande bibliotek tillsammans med moskén med sin hjärt- eller pilformade domprydnad i toppen, som i muslimska länder, annars alltid har halvmånen, eller månskäran i toppen, där våre egna kyrkor i regel har ett kors.
De har en synnerligen god öl i staden ! Rekommenderas, även om jag kanske inte sätter mig i bilen för att köra ner och köpa några bärs på platsen.
Däremot  gjorde jag mig omaket att lämna skutan för att gå upp i staden igen för att i ett modernt shoppingcenter, Piccadilly Mall Vidin,  inhandla några flaskor att ha i hytten. Och de tog slut under dagarna framöver. Faktiskt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0