SZENTENDRE





Ca 25 km nordväst om Budapest ligger denna lilla konstnärsstad, Szentendre, som är en gammal idyllisk stad, nere vid Donau. 
Dess historia går tillbaka till slutet av 1300-talet när serberna grundade den på flykt ifrån turkarna efter slaget vid Kosovo 1389.
Nu är den en koncentration av konstgallerier och muséer, väl värd att besöka.
Vill man köpa något typiskt ungerskt konsthantverk, är det hit man ska ta sig.
Textilier, läder- och skinnvaror liksom konst i största allmänhet.

Det finns för alla intresserade även de obligatoriska kyrkorna att titta in in.

Och Gunnel älskade den Apfelsrudel hon gottar sig med här på torget.
Vid sidan om det gula huset ligger den trånga gränd man går in i när man vill besöka Micromuséet.

Kommentarer
Postat av: Johanna Thomsson

Här var jag också då jag var i Ungern 1997 tror jag det var. Det jag minns är en vinprovning i ett gammalt museum och fina handbroderade dukar.

2011-10-12 @ 22:06:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0