VIOLINISTA COSTA



En tämligen gammal ros med franskt ursprung.
Underbar färgkombination i laxrosa med en lyxig knopp och glänsande, djupgröna blad. Sjukdomsmotkraftig och remonterande. Första blomman kommer tidigt på sommaren och sedan håller den på tills frosten nyper den.
Vi såg den första gången på Sofiero, där vi hörde att den var en av dåvarande kungens, Gustav VI Adolf, absoluta favoriter.
Min pappa Tage blev så tagen av den att han köpte 25 plantor på dåvarande Assartorps Plantskola, och de planterade vi en regnig, kulen höstdag i början av 70-taler här ute på Johannero.
Om denna planta är en av de ursprungliga, vet jag inte, eftersom jag tog med några plantor, när vi flyttade ifrån Rydebäck 2001 till Kalmar. Jag lät Cedergrens Plantskola på Råå ockulera några för vår räkning så att vi kunde vidarebefordra denna vackra ros till Ostkusten.
Om/när/var man idag skulle kunna köpa denna ros har jag ingen susning om.
Men jag bör nog snart låta ockulera denna planta så att kommande generationer också ska kunna njuta av den.
Tyvärr har vi ingen riktig rosjord här på Johannero, så det gäller att ta hand om de få ex. vi har kvar.

Kommentarer
Postat av: Rolf Olsson

Granna bilder du har. Men visst kostar violinister - appropå det så finns det ju Costa Brava osv men nere på vår kust ligger ett hus som har namnet Costa klöver - på tal om costa. Ska skicka bild till dig vid tillfälle.

2011-09-12 @ 22:32:10
URL: http://landsvag.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0