"Åreskutan" på Ängöbackarna


Här är vår störtloppsbacke mitt på Lindö södra.

Den var grym! Brant och jättejättefarlig. Trots att den inte på "min" tidiga -40 talstid var kringvuxen på detta sätt.
När min farbror, Gunnar Ö. , vaktmästare på Lindöskolan sedan dess invigning 1945 ( skapare var stadsarkitekt Nils Carlgren ), hade vallat mina skidor, via en flamning av trätjära under skidan - detta var innan man hade råd med SWIX-valla ) så sa han alltid.  "Nu kan du åka nedför Åreskutan igen!".
Jag visste förstås inte vilken skuta han menade.
Inte  förrän jag fick följa med honom och min faster Ruth, som drog igång och förestod barnbespisningen på Lindöskolan, som dess huvudkokerska, till Åre hela sommaren 1950. Och där fick jag träffa Sarah Thomasson och en annan, tidig Ingemar Stenmark, jätteslalomåkare Hansson ;  (förnamnet har jag glömt och autografhäftet är förgånget ).
När vallan gled kunde man ta sig fram minst 20 meter fram- och nedöver. De´ ni!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0