"FLICKAN MED FÅGELN"

En staty, som står i en sprigbrunn på Ölands folkhögskola, Skogsby, Öland.
Skapad av Arvid Källström (1893 - 1967), Påskallavik.
Hon får bli symbolen för vad jag ägnat de senaste dygnen åt: "VÅRFÅGAR 25-27 maj, 2012".
Jag har deltagit i  en kurs tillsammans med 17 andra ornitologiintresserade.
Vi fick en synnerligen entusiastisk, engagerad och kunnig ledare i Pav Johnsson.
Vi besökte ett antal kända fågellokale runt om bl.a. Kalkstad stentipp, Kapelludden, Petgärde träsk, Görans dämme, Beijershamn och givetvis Ottenby med Lunden södra och norra.
Lärorika dagar, tidiga morgnar och sena aftnar.
Personligen fick jag in 108 arter antingen via ögon och /eller öron. Gruppen fick in 119 arter totalt.
Så jag är helnöjd!
De , för min personliga del, mest intressanta objekten blev Stäpphök ( hanne ) och Kornknarr.
Tack Anders & Marianne för tipset och ett STORT tack till deras nära och gode vän Olle L. , som agerade helvärdigt och  driftigt ( han var vår chaufför ) under hela tiden vi var tillsammans.
För andra fågelintresserade kan jag vidarebefordra ett antal siter, som ni kan lägga in :
1. http://www.artportalen.se/birds
2. www.oof.se
3. www.club300.se
4. www.hyber.org och www.xeno-canto.org ( ljud )
5. www.computrbirding.com/what/cbirding e.html

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0