TROLLSKÄGG?

 
Detta är något jag aldrig tidigare sett i skogen.
 
På avstånd trodde jag att någon kammat sin hund på ett osannolikt ställe, men nu undrar jag om inte Stora Skogstrollet varit här och fått skägget ansat?
 
Nåväl, NRM är kontaktat så inom något dygn vet jag bättre?
 
Kan det, månne, vara ett utvecklingsstadium ifrån parasiten inom ett galläpple, eftersom "skägget" sitter på eklöv i fuktig markmiljö?
 
I dag ( 20121122) fick jag svar ifrån NRM:
 
" Detta är en av många KOPPLINGSSVAMPAR eller ZYGOMYCET. ( Se wikipedia via Google !
De svarta prickarna är sporgömmen där konider ( assexuella sporer ) bildas. Det vita fluffet är svampmycel, som består av hyfer ( svamptrådar)."
 
TACK, Didrik !
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0