BLÅGRÖN MOSAIKTROLLSLÄNDA *

 
Här är ett riktigt rovdjur som vi har daglig hjälp av.
Den livnär sig huvudskaligen på myggor och flugor och de senast nämnda har vi ovanligt gott om här nere i Kuvösen.
Just denna slända, stor och färgstarkt grön,  har förirrat sig in i ett av fönstren så den fick jag hjälpa ut igen.
Vart och ett av de två fasettögonen lär ha ca 30000 småögon som kan hjälpa sländan att se 360 grader samtidigt.
Att smyga  sig på för att överraska en trollslända är m.a.o. omöjligt!
Denna slända är en art som tillhör de egentliga trollsländorna (bakvingen är bredare än framvingen) och jag ska nu försöka att hitta dess specifika artnamn.
 
* Enligt Martin Peterson, [email protected] är detta det korrekta namnet på denna slända.
Latinskt namn : Aeshna juncea.
Tack, Martin! 
 
Blågrön Mosaiktrollslända, hona  säger Didrik van Hoenacker uppe på NRM.
Och blågrönskimrande är kroppen allt.
Latinskt namn: Aeshna cyanea.
 
Efter att ha studerat " Trollsländor i Sverige - en fälthandbok" utgiven av Entomologiska Föreningen håller jag nog med Didrik i detta fall.
En alldeles utnärkt liten handbok, som lärt mig att trollsländor bör man fotografera även ifrån sidan, om man vill göra en mera korrekt artbestämning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0