PHLOX EUROPA

 
 
Denna vackra phlox-art köpte jag 1986 på en bilresa vi gjorde inom familjen 1986, öster om Paris p.r.t. Luxembourg.
Dottern , Jossan, fyllde 16 och sonen , Oscar, skulle bli 18 i juni det året, så vi trodde nog att det skulle bli vår sista, gemensamma familjeresa. Innan deras respektive framöver skulle avgöra destinationerna.
Och Far ville visa, var han tillbringat en stor del av sitt affärsliv.
Så långt, vill säga. Inte visste han heller, 1986, vad framtiden skulle ha i sitt sköte.
Och "Europa" har hängt med!    Så nog är hon seglivad alltid.
Hon planterades på Vindögatan 91 i Rydebäck. Fick följa med och omplanteras på Ösögatan 71, innan hon slutligen ??? fick följa med husse och matte till Johannero.
Och här har hon misshandlats !  
En phlox-växt vill alltid ha fuktig jord och det har denna stackars planta aldrig fått.
Av oss, vill säga.
Det ska bli bättring på det !
Jag lovar!
PLUS : sticklingar ska få henne att förökas.
Som minne för vår underbara familjeresa 1986.
Jossan & Oscar : Kommer ni ihåg ???  Speciellt krogen med grodlår i Paris, "A la Grenouille ", på vänstra stranden.  Där visade ni prov på samarbete  !!!   Och omtänksamhet gentemot varandra, framför allt.

Kommentarer
Postat av: Rolf Olsson

Är det en släkting till "Rallarrosen"?

Svar: Nej, definitivt inte!Rallarrosen är det samma som Mjölkört.
Gå in på www.virtuellafloran.com och leta upp respektive.
Jim Sundström

2013-07-27 @ 20:59:08
Postat av: Jossan

Visst kommer vi ihåg! Men året var 1987 och jag fyllde 17! Annars var det rätt! Johanna

Svar: Tack. Vi visste inte bättre, din gamla Moder & Fader.
Jim Sundström

2013-07-27 @ 22:06:54
Postat av: Oscar

Har inte heller glömt :-) Var en fantastisk resa. Om det var 1987 så skulle jag faktiskt bli 20. Kommer ihåg att jag fick tillsägelse av en Belgisk polis för att jag körde för fort. Han måste haft fel på sin mätare :-)

Svar: Jossan fyllde 17 under resan, så det stämmer med din kalkyl.Plattan i mattan. Redan då...

Dad
Jim Sundström

2013-07-31 @ 15:43:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0