ASOK ; Rederiflagga

Denna vackra rederiflagg fick jag som avskedspresent, när jag 1959-01-15 mönstrade av M/S TRAVANCORE i New York. Ett stycke svenskt fartygshistoria vid detta laget. M/S TRAVANCORE var ett av många andra fartyg som på den tiden tillhörde BROSTRÖMSKONCERNEN i Göteborg och dess ASOK = Aktiebolaget Svenska Ostasiatiska Kompaniet. Hon var under de, tillsammans, 8 månader jag var mönstrad i henne en s.k "uteseglare" d.v.s. hon gick aldrig till svenska hamnar . Hon var leasad av ett amerikanskt rederi, De la Rama, som hade sitt huvudkontor i Manila på Fillippinerna och hon seglade endast mellan amerikanska hamnar, Jamaica och till hamnar runt omkring i Fjärran Östern. En resa tog 4 månader och jag var med om två av dessa med påmönstring i New York ,där jag senare även mönstrade av henne. Flaggan har legat i den Amerikakoffert jag hade med mig på KUNGSHOLM, när jag , som passagerare, första gången reste till USA år 1957. Så hon luktade mögel, när jag överraskades av att hitta henne i botten av kofferten under förra veckan. Gunnel har preparerat henne med tvättmedel, ättiksyra och strykjärn så trots små dimunitiva malhål har hon klarat tiden fantastiskt väl. Jag har nu erbjudit Kalmar Sjöfartsmuseum att ta över henne , free of charge, med enda krav att hon ska ramas in under glas, så att flera malfjärilar inte får bissorna i henne. OM museumstyrelsen accepterar detta, mitt enda krav, vet jag ännu inte.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0